با استفاده از بنتونیت یزد بوی بد ماهی را از ظروف پاک نمایید!

تحلیل مادون قرمز تبدیل فوریه (FTIR):
تجزیه و تحلیل طیف‌سنجی فروسرخ تبدیل فوریه (FTIR) با استفاده از طیف‌سنج Perkin Elmer 1760 FTIR که در محدوده 4000 تا 400 سانتی‌متر مربع کار می‌کند، انجام شد تجزیه و تحلیل FTIR معمولاً برای تعیین برهمکنش های خاص و ترکیبات مواد در کامپوزیت ها استفاده می شود.

میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM):
مشخصات مورفولوژیکی ذرات بنتونیت یزد با میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM)، با استفاده از تجهیزات QUANTA 250 SEM بررسی شد تصاویر SEM با ولتاژ شتاب اعمال شده 300 کیلو ولت به دست آمد.

تعیین CEC و SSA:
ظرفیت تبادل کاتیونی (CEC) و سطح ویژه (SSA) با استفاده از روش متیلن بلو (MB) (تست نقطه ای) تعیین شد CEC با معادله (1) [30] محاسبه شد:

که در آن ms جرم نمونه (g)، Vcc حجم تیتران متیلن بلو (mL) و Nmb نرمال بودن ماده متیلن بلو (meq/mL) است.

بنتونیت یزد

مقادیر سطح ویژه (SSA) از معادله زیر محاسبه شد:
که در آن N تعداد مگابایت افزایشی اضافه شده به محلول تعلیق خاک، Av عدد آووگادرو، و AMB مساحتی است که توسط یک مولکول مگابایت پوشیده شده است.

مانند سایر خواص فیزیکوشیمیایی، مانند CEC، SSA و SC، سطح کانی‌های خاک رس و اندازه ذرات کوچک از ویژگی‌های اساسی خاک رس هستند که آنها را کاندید مناسبی برای صنایع دارویی خاص و کاربردهای آرایشی یا محافظ پوست می‌سازد.

نمونه‌های خام و خالص شده با استفاده از گرانولومتر لیزری Mastersizer (2000 Ver 4.00) برای تعیین محدوده اندازه ذرات در بنتونیت‌های ما و تعیین کارایی روش خالص‌سازی در جداسازی ذرات کوچک از مواد توده مورد مطالعه قرار گرفتند.

سوسپانسیون 22.5 گرم بنتونیت در 350 میلی لیتر آب مقطر برای اندازه گیری ویسکوزیته با استفاده از ویسکومتر FANN 35 تهیه شد.

قرائت ویسکومتر در 600 دور در دقیقه به عنوان ویسکوزیته ظاهری (A.V) در نظر گرفته شد، در حالی که تفاوت بین قرائت های گرفته شده در 600 و 300 دور در دقیقه، ویسکوزیته پلاستیک (P.V) را نشان می دهد.